S labilními míči ke stabilitě
 
       Opravdu jde propíchnout! Zajásal můj synovec těsně poté, co vrazil do míče připínák. Záhy projevil zklamání, neboť očekával pořádnou ránu. O té jsem uvažovala pro změnu já. Řádně bych jí umístila na jeho zadnici.
       Gymnastický míč, gymball či balanční míč je výborná cvičební pomůcka pro děti i dospělé. Svými vlastnostmi je naprosto výjimečný. Je pružný, čímž při cvičení umožňuje dynamiku kloubů a je labilní, což vyhovuje potřebám svalového systému.
       Naše tělo je stvořeno k pohybu a nesnáší dlouhodobou statickou zátěž. Z toho vyplývá, že bychom se měli buď pohybovat, anebo odpočívat. Tomu však neodpovídá náš životní styl. Proto byly vyvinuty balanční míče, které jsou skvělým kompromisem pro aktivní pracovníky. Míč může být snadno zaměněn za židli a tak umožnit svalům pohyb během pohybově chudého pracovního procesu. Avšak nezapomínejme, že i na míči platí zásady zdravého sedu stejně jako na židli! Nestačí se usadit na míč a věřit, že tělo se srovná samo. Nesrovná. Na míči lze sedět i s kulatými zády a zakloněnou hlavou. Chceme-li sedět zdravě, musíme udržet vzpřímené držení těla s mírným prohnutím v bederní páteři. Pánev je usazena výš než kolena, což zaručuje tupý úhel v kolenních a kyčelních kloubech. Chodidla jsou opřena celou plochou o zem. Při sezení na míči je páteř střídavě vychylována do stran, svaly se dynamicky smršťují a uvolňují. Tím dochází k pomalejšímu nástupu únavy. Balanční pohyb na míči v mnohém připomíná jízdu na koni. A tak si při troše fantazie odpočine i psychika. Oči ale nezavírejte, zůstaňte ve střehu, přece jen jde o balanční pomůcku. Pravidlo, že nic se nemá přehánět, platí i pro sed na balančním míči. Po určité době se tělo unaví a zhorší se jeho držení. Proto je třeba dobu sezení správně dávkovat. Pořídíte-li si k Vánocům míč, zpočátku na něm seďte bez přestávky pouhých pět minut. Můžete sedět na míči i několikrát denně, ale jen v krátkých intervalech. Pokud po pěti dnech neucítíte svalovou únavu ani zhoršující se bolesti v zádech, můžete přidat další minuty. Tímto způsobem čas postupně prodlužujte a stále sledujte, zda vám sezení na míči ještě přináší radost. V opačném případě změňte polohu anebo vnitřní naladění. Při bolestech v zádech, po operacích či onemocněních pohybového aparátu se o používání balančního míče raději poraďte s odborníky.
       Míče lze zakoupit v základním nebo v bezpečnostním provedení (AB, ABS). Tyto míče nepraskají, neboť jsou složeny z více plášťů. Při výběru míče se nerozhodujte podle barvy, ale podle velikosti. Tentokrát na rozhodnutí o správné velikosti velmi záleží. Průměru míče odpovídá vzdálenost od třetího prstu k podpaží. Zároveň platí zásada, že větší míč je lepší, než menší.
       A pokud by se vám stalo, že by míč byl propíchnut, nevěšte hlavu. Narovnejte se, vypněte hruď, zhluboka se nadechněte a! Kupte si nový. Záplaty na něm totiž nedrží.

 
←  zpět
ilustrace a stránky vytvořil Martin Bureš