Posaďte se, prosím
 
       Problematika sezení je trochu oříšek. V první řadě jde o to, že sed je nejméně příznivou polohou ze všech pracovních poloh, pominu-li stoj v předklonu. Negativně působí na meziobratlové disky a způsobuje problémy s páteří. Následně vede k bolestem hlavy, omezuje cirkulaci krve v nohách, tím zatěžuje kardiovaskulární systém. Snižuje kvalitu dýchání a negativně působí na metabolismus břišních orgánů. Z toho vyplývá, že každý, kdo tráví pracovní dobu vsedě, bude mít jednou zdravotní potíže. A teď jde o to, aby to „jednou“ bylo co nejpozději.
       Nicméně – kdo chce kam, pomozme mu tam, obzvlášť tehdy, když jinudy cesta nevede. A tak: ideální židle, na které by se dalo beztrestně válet, neexistuje. Proto je nezbytné i na té nejlepší a nejdražší dodržovat pravidla správného sezení – usadit se na konci sedáku a opřít se o bederní opěrku, kterážto umožní prohnutí v dolní páteři, lokty položit na područky a obě nohy opřít o zem. Židli je třeba nastavit tak vysoko, aby kolena byla o pár centimetrů níž, než kyčle a zároveň nebyla stlačována zadní plocha stehen.
 
Každá správná židle by měla mít:
       Pokud chcete židli s podhlavníkem, měl by být horizontálně i vertikálně nastavitelný, lehce konkávní a měkký. Samostatnou kapitolou je synchronní mechanika židle, což znamená, že úhel sklopení sedáku je závislý na úhlu sklopení opěráku, což umožňuje pro tělo výhodnější dynamické sezení.
       Jak již bylo řečeno, sezení není to, po čem naše tělo prahne. A tak díky neúprosnosti práce na PC, díky vědě a také zkušenostem z krizového vývoje děláme kompromis – ten správný sed dostává přívlastek dynamický a na každém záleží, jakým způsobem se s tímto faktem popere. Ve skutečnosti jde o to, aby člověk neseděl strnule a ubližoval si co nejméně. Tedy, aby se během sezení pohupoval ze strany na stranu a také dopředu a vzad. Tím se alespoň trochu střídá zátěž na svalech trupu a zároveň je možné i relaxovat. Díky tomu se objevily na trhu důmyslně vykonstruované kancelářské židle, které umožňují naklánění i houpání. Také je možné vybírat z několika typů balančních či balónových židlí, klekaček, balančních míčů nebo židlí, na kterých lze i ležet. Výběr je veliký, volba nelehká. Zdravý sed je totiž něco jako zdravý buřt. Pokud se jím člověk necpe denně a přidá pravidelný přísun zeleniny, pravděpodobnost vzniku rakoviny je menší. Bylo by ideální podobně jednoduše vystřídat klasickou židli balančním míčem, pak přesednout na klekačku a poté pracovat chvíli vestoje. A tak při dostatečném počtu osvícených (či rozbolavělých) kolegů lze objevit, že hra na škatulata není omezena věkem zúčastněných. Samozřejmě (a pro někoho bohužel) je nutné zařadit do“ jídelníčku“ celodenně sedícího specialisty časté svižné procházky, občasný běh či jízdu na kole. Tím se pravděpodobnost operace páteře o dost snižuje. Jen nepadejte s kola po hlavě.
 
←  zpět
ilustrace a stránky vytvořil Martin Bureš