Krásou proti bolesti

Máte bolesti v zádech? Pokud ano, patříte k 80 procentům těch, kteří se nejméně jednou v životě trápili s bolestí zad. Vlivem technizace se mění druh zátěže, která na člověka působí. Najednou se od nás vyžaduje, abychom chodili pěšky, ačkoli nám auta a výtahy umožňují urazit i nejmenší kus cesty pohodlněji. Máme k dispozici mnoho přístrojů, které nám práci ulehčují, ale zároveň přinášejí jednostranný pohyb a tím přetěžují některé svalové skupiny. To vede ke svalové nerovnováze a následně k bolesti.
       Není to ale jen svalová dysbalance, která vede k bolestem v zádech. Ty mohou vzniknout i z jiných příčin, než je mechanické přetěžování pohybových struktur. Je to déletrvající psychický stres, vlivem kterého dochází ke zvýšenému klidovému napětí především ramenních (trapézových) a bederních svalů. Tyto svaly vykazují nedostatečné prokrvení, dochází k jejich brzké únavě, vznikají svalová zatvrdnutí, omezuje se kvalita metabolického zásobování meziobratlové ploténky a vyvíjí se nebezpečí uskřinutí nervových provazců vystupujících po stranách mezi obratli. Zajímavé je, že se nejedná pouze o stres, který pociťujeme jako nepříjemný. Mezi rizikové faktory vzniku bolestí zad patří také stres způsobený touhou po nadprůměrném výkonu, snahou o dokonalost nebo strachem ukázat vlastní slabost před druhými lidmi. V takovém případě se jedná o onemocnění tzv. psychosomatické (psycho-duše, soma-tělo). Naše duše hraje v prevenci bolestí zad minimálně stejně důležitou úlohu jako svaly. I proto je tak důležité poslouchat milou hudbu, sledovat vítr ve větvích nebo se nechat unášet krásou uměleckého díla. Vnímání krásy nás totiž léčí.