Bolestivý loket

„Přílišná aktivita má být po zásluze potrestána“, praví se v nepsaném zákoně Nezávislých pohodářů a Pokoutných závistivců. Zkrátka, někdy se to prostě přežene a pak vznikne větší či menší malér. Tentokrát bude bolet loket.

Bolestivý loket (epikondylitýda, entezopatie lokte, tenisový, golfový či oštěpařský loket) nemusí nutně bolet jenom proto, že jste jednička ve sportu nebo naopak úplný začátečník. Naprosto stejné bolesti v lokti vznikají i bez tenisové rakety či lehkoatletického náčiní. Důvodem je přetížení svalů ruky a předloktí, které se upínají právě na kostěné výstupky po vnější a vnitřní straně lokte. Někdy může jít o poruchu mechaniky krční páteře. Bolet může loket z vnitřní strany (při připažených končetinách s dlaněmi vpřed), pak se jedná o loket takzvaně tenisový a bolí v důsledku přetížení svalů vedoucích na dlaň. Nebo bolí loket ze strany vnější, potom jde o loket tzv. golfový či oštěpařský, při kterém jsou přetíženy svaly na hřbetu ruky. Tyto výstupky, tzv. epikodyly pažní kosti, jsou při přetížení předloketních svalů velice citlivé i na jemný tlak. V akutních případech může být přecitlivělost tak veliká, že bolest způsobí i jemné pohlazení lokte nebo volnější rukáv. Kromě lokte bolí i pohyby v zápěstí, otáčení dlaní, pohyby prstů a posléze se přidružuje i bolest v rameni a krční páteři. Přiložit plný hrnek čaje k ústům nebo zvednout židli za opěradlo či pozdravit známého stisknutím pravice vyvolává v lokti ostrou bolest. Někdy mohou věci nečekaně vypadávat z rukou a způsobit tak psychickou kalamitu. Tyto bolesti vznikají u netrénovaných jedinců následkem nevhodného sportování, nebo po několikahodinovém úklidu, při kterém se cení především schopnost opakovaného ždímání hadru. Podobně velká šance na „úspěch“ se skrývá i v dlouhodobém šroubování klasickým šroubovákem, při práci s kladivem nebo při ručním dojení. Často se jedná o některou z úchopových prací ruky. Taktéž může bolet loket při dlouhodobé práci s počítačem, ať už je používána myš nebo klávesnice.
       Prvním krokem k zotavení je několikadenní klid, tedy znehybnění končetiny a odpočinek. Zároveň lze využít různých léčebných zásahů: Jednou z nejjednodušších terapií v začátku onemocnění je využití tzv. epikondylární pásky. Jde o jednoduchou bandáž, která se utáhne pod loket a díky tomu se sníží nároky na svalové úpony v lokti. Lze ji zakoupit ve zdravotnických potřebách nebo si ji vyrobit z pásku na suchý zip. V některých případech konzervativní léčba selhává a je třeba přistoupit k operaci.
       Ještě lepší, než kterákoliv léčba, je preventivní opatření vzniku nemoci. A tak, vážení čtenáři, nepracujte na sto procent. Netrapte své kolegy a členy rodiny přílišnou aktivitou. Staňte se pohodáři. Zkuste to. Čas tak letí…